Zalety oceniania kształtującego




Nauczysz się planowania strategii stosowania oceny kształtującej i .Scenariusz zajęć edukacyjnych z elementami Oceniania Kształtującego dla uczniów klasy III Temat: Czy prawdziwa przyjaźń zależy od piękna człowieka?. UCZESTNIKIEM PROCESU OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.. Oceny cyfrowe (sumujące) uczniowie otrzymują po zakończeniu procesu nabywania wiedzy z danej dziedziny, np. po zakończeniu działu, a oceny kształtujące, czyli informacje zwrotne, uzyskują w trakcie procesu uczenia się.Dzień dobry.. O szkoleniu: Na szkoleniu dowiesz się czym jest Ocenianie Kształtujące i czy warto wprowadzać je na swoim przedmiocie.. Zdobędziesz umiejętność przekazywania uczniom celów lekcji i sprawdzania stopnia ich osiągania.. Dzięki kryteriom sukcesu rodzic wie, jakie umiejętności i wiedzę powinno przyswoić jego dziecko.. Dodatkowe informacje, przydatne linki, źródła.. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.. Metoda ta daje nauczycielowi nieustanny wgląd w stan wiedzy ucznia, dzięki niej nauczyciel może stwierdzić, czy uczniowie gotowi są na nową dawkę informacji.Od roku szkolnego 2013/14 nasza szkoła postanowiła wprowadzić OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE 1 września 2013r.. • Poznanie cech, jakie powinien posiadać prawdziwy przyjaciel.Założenia oceniania kształtującego są zbieżne z opinią Wygotskiego, iż nauczanie należy dostosować do poziomu rozwoju dziecka..

Plusy i minusy Oceniania kształtującego 4.

Ocenianie kształtujące - 10 najważniejszych punktów: 1.. Nie mam poziomów, liter czy cyfr, tylko wypunktowane umiejętności w formie .Jako nauczyciel przyrody w swojej pracy bardzo często wykorzystuję metody aktywizujące podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych.. Stosowanie oceniania kształtującego zpewnością przynosi wymierne efekty, wymaga jednak zaangażowania nauczy-ciela, odejścia od utartych schematów, spojrzenia na ucznia zinnej perspektywy.. Zaleca się stopniowe wdrażanie idei oceniania kształtującego poprzez sukcesywne wprowadzanie jego kolejnych elementów.Jest ono promowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, a wprowadzenie oceniania kształtującego do polskich szkół nastąpiło w ramach programu „Szkoła ucząca się".. Opis osiągnięć ucznia to kontrolaCelem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, a nie realizowanie programu.. Najważniejszym zadaniem nauczyciela nie powinno być tylko przekazywanie "suchej" wiedzy, ale przede wszystkim kształtowanie umiejętności, zachowań i postaw, czyli stymulowanie ucznia do stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu.Celem oceniania kształtującego jest usunięcie ciągłej rywalizacji między rówieśnikami.. •OK jest procesem ciągłym, więc stale i w różnych formach •OS jest zdarzeniem jednostkowym; kończy i podsumowuje proces nauczania na danym etapie, czyli na koniec..

Ocenianie kształtujące motywuje uczniów do nauki.jakie są zalety oceniania kształtującego.

Ocenianie jest integralną częścią procesu edukacyjnego.. W naszej szkole w codziennej pracy dydaktycznej mamy do czynienia z ocenianiem podsumowującym, które dzięki .Do oceniania kształtującego trzeba przekonać rodziców, przedstawić im zalety oceniania kształtującego, jako wspierającego ich dzieci w nauce.. OK1 - sześciomodułowy kurs przeznaczony jest dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z ocenianiem kształtującym oraz dla tych, którzy byli już uczestnikami kursu Ocenianie kształtujące w poprzedniej formule, a pragną znaleźć czas, aby odnowić najważniejsze zasady OK w praktyce pracy z uczniami.20 lutego 2015 r. odnosi się do ogólnych zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych.. IV.PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW KLAS I-III 2020/2021 Zasady i sposoby oceniania w klasach I-III Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną.. Zacznijmy od celów lekcji.Elementy oceniania kształtującego, które zostaną wprowadzone do wewnątrzszkolnego oceniania w ZSZ nr 4 w Opolu od roku szkolnego 2015/2016 - informator dla uczniów..

Podręcznik-poradnik oceniania kształtującego autorstwa czołowej polskiej ekspertki od tej metody nauczania.

Stałym elementem w .Program Szkoła Ucząca Się promuje i uczy oceniania kształtującego, uczniom pomagającego się uczyć, a nauczycielom lepiej nauczać.. Oferujemy szkołom warsztaty dla rad pedagogicznych, kursy internetowe, prowadzimy studia podyplomowe dla dyrektorów i wicedyrektorów, organizujemy szkolenia i konferencje dla dyrektorów i nauczycieli.Strategie oceniania kształtującego I. Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.. rozpoczęliśmy starania o certyfikat jakości nauczania i zdobycie tytułu Szkoły Uczącej Się - SUS.. Temu celowi służy m.in. stosowanie metod Oceniania Kształtującego - OK. Ocenianie kształtujące w Szkole Uczącej Się to kompleksowy program, którego celem jest .. Samodzielny uczeń potrafi kształtować swój proces uczenia się: zdobywać nowe umiejętności i wiedzę, zastanawiać się nad tym, w jaki sposób to robi i jakie osiąga wyniki oraz zaplanować dalsze etapy doskonalenia się.. Według prof. Geralda Hüthera, specjalisty w dziedzinie neurobiologii, proces uczenia się staje się efektywny wtedy, gdy to uczeń jest odpowiedzialny za naukę i ukierunkowanie swojego rozwoju.• Główna zaleta .. uczestnikami procesu oceniania kształtującego.. Droga do samodzielności prowadzi przez rozwijanie umiejętności .Kurs OK 1 - "podstawowy" Dla kogo jest kurs?.

Dzięki stosowaniu oceniania kształtującego nauczyciel zawiera z uczniem indywidualny kontrakt, który pomaga mu się uczyć.

Pomocne może być odwołanie do ich własnego doświadczenia dotyczącego uczenia się - o ile łatwiej się czegoś nauczyć, gdy dostaje się wskazówki, co trzeba poprawić, a co jest .Sama idea oceniania kształtującego zawitała do Polski w 2002 roku.. - DZIĘKI OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCEMU MOŻESZ POMÓC SWOJEMU DZIECKU, STAJESZ SIĘ JEGO SOJUSZNIKIEM - ZAMIAST PYTAĆ SIĘ O OCENĘ, SPRÓBUJDziesięć zasad oceniania kształtującego.. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną.. Zasada 6.. Czteroelementowa informacja zwrotna pozwala mu poznać, w jakim stopniu jegoAutorka: Danuta Sterna.. •Uczeń - ocena kształtująca pomoże ci się uczyć .. •Inną przyczyną zainteresowania tym sposobem oceniania jest fakt, że ocenianie kształtujące przygotowuje uczniów do uczenia się przez całeoceniania kształtującego: NACOBEZU czyli kryteria sukcesu, które wyraźnie określają, co uczeń powinien umieć, oraz informacja zwrotna.. Najtrudniejsze jest jednak przekonanie uczniów, że oceny nie są najważniejsze, że w większości wypadków możemy się bez nich obejść.Informacje zwrotne kierowane do ucznia mają charakter indywidualny, są konstruktywne i dotyczą nie osoby, lecz rezultatów jej pracy.. Generalnie oceny szkolne można podzielić na dwie kategorie: oceny sumujące i oceny wspierające.Stosowanie oceniania kształtującego z pewnością przynosi wymierne efekty, wymaga jednak zaangażowania nauczyciela, odejścia od utartych schematów, spojrzenia na ucznia z innej perspektywy.. O czym informuje?. Kiedy proces uczenia się jest efektywny .. Określa m.in.: • przedmiot oceniania, • sposób oceniania, • cele i elementy oceniania wewnątrzszkolnego, • powinności nauczyciela względem rodziców i uczniów wynikające z zasad oceniania,wszystkie niezbędne elementy: zalety pra-cy, co trzeba poprawić, jak pracować da-lej, aby się doskonalić.. By dostosować ofertę edukacyjną do odbiorcy, należy określić poziom rozwojowy ucznia, uwzględniając nie tylko aspekt ilościowy, np. tempo uczenia się, ale również jakościowy: styl uczenia się .System oceniania kształtującego nie oznacza rezygnacji ze stopni.. •OK pomaga w rozpoznaniu braków i umożliwia natychmiastowe ich uzupełnianie •OS mówi o przeszłych osiągnięciach i dawnych porażkachO zamiarze wprowadzenia oceniania kształtującego należy zawsze uprzedzić rodziców uczniów.. Cele ogólne: • Uświadomienie dzieciom, co to jest przyjaźń i jaką rolę odgrywa ona w życiu człowieka.. Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp.. W mojej szkole system oceniania (tzw. PZO, WSO) przedstawiam rodzicom w formie tabeli z przewidywanymi osiągnięciami ucznia na koniec danej klasy, czyli tym, co powinien umieć w oparciu o wybrany program, często z podziałem na 2, 3 miesiące.. Ocenianie kształtujące uczy współpracy, współdziałania i pomocy.. 1.OCENIANIE SUMUJĄCE A OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE Kiedy, które?. Warto wyjaśnić to pojęcie, gdyż często jest rozumiane opacznie i ze szkodą dla uczniów.. Powinni oni zostać zaznajomieni z ideą OK, aby w pełni rozumieli jej istotę i sens stosowania.. Zobacz także: Jakie są przedmioty w 4. klasie szkoły podstawowej.. Najtrudniejsze jest jednak przekonanieW dobie reformy, w okresie budowania wewnątrzszkolnych systemów oceniania coraz większą uwagę zwraca się na zalety oceny wspierającej..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt