Kanały komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim




Takimi kanałami może być: oddech, wyraz oczu, postawa, mimika, nieartykułowane odgłosy, sygnały płynące z ciała, mowa.Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 30 stycznia 1997r., w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w mojej pracy indywidualnej z uczniem realizuję następujące cele: Cel głównyDzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną są często określane jako "dzieci bez kontaktu".. Sformułowanie „niepełnosprawność intelektualna" jest stosunkowo nowe, terminologia z nim związana nie jest w pełni uporządkowana a jej zakres podlega pewnej zmienności zależnie od aspektu w jakim jest rozpatrywane (kryteria medyczne, społeczne, pedagogiczne).. Sama nazwa powstała na skutek trendów w pedagogice specjalnej i psychologii, mających na celu odejście .Program zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, II etap edukacji INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACJIII etap edukacji Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim Cele ogólne:- stymulowanie rozwoju poznawczego.. Opublikowano: 28 maja 2015 roku.. Taki sposób dokumentowania przebiegu nauczania wynika z konieczności pełnienia przez dyrektora szkoły nadzoruW pracy z dziećmi głębiej upośledzonymi umysłowo możemy zaobserwować na poszczególnych etapach tego procesu różnego typ zaburzenia..

Dzieci z głębokim upośledzeniem do roku 1997 nie były objęte obowiązkiem szkolnym.

Jego odbiorcami są uczniowie grupy rewalidacyjno - wychowawczej funkcjonującej w Ośrodku Szkolno - Wychowawczym Nr 5 w Częstochowie.. Rewalidacja dzieci głęboko upośledzonych 3.1 Rewalidacja - pojęcie i zasady pracy rewalidacyjnej 3.2 Programowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - strategia postępowania 3.3 Metody pracy z dzieckiem głęboko upośledzonym i ich założenia 4.Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną wymagają wielu ćwiczeń prowadzących do poznania ciała, przestrzeni, koncentracji, rozwoju, siły w nawiązywaniu kontaktów.. Skuteczna komunikacja wymaga aktywności dwóch stron - nadawcy i odbiorcy.. Poziom IQ oscyluje poniżej 20−25.Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013roku w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim wskazuje podstawowy zakres oddziaływań pedagogicznych na uczestnika zajęć, który obejmuje w szczególności: - naukę nawiązywania .Terminologia.. Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi potrzebują szczególnej pomocy w wykonywaniu ćwiczeń ułatwiających im uzyskanie pewności siebie, pewności w otoczeniu.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim (upośledzenie umysłowe głębokie), dawniej idiotyzm - najcięższy klasyfikacyjnie typ niepełnosprawności umysłowej, odpowiadający rozwojowi dorosłego człowieka na poziomie 3. roku życia lub niższym.Na poziomie tym występuje całkowita degradacja życia psychicznego..

Klasyfikacja DSM-IV podaje, że głęboka niepełnosprawność intelektualna obejmuje od 1 do 2% osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wprowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jako formy realizacji obowiązku szkolnego sprawiło że żadne dziecko nie może pozostać bez zorganizowanych oddziaływań edukacyjnych.Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, a więc i w szkołach ogólnodostępnych.Zalecenia co do formy kształcenia zapisane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego są tylko sugestią.2.2 Etiologia i sposoby diagnozowania upośledzenia umysłowego w stopniu głębokim 3.. Nie wykazuje potrzeby ruchu, ani działania - jest zamknięta we własnym świecie, bierna wobec otoczenia ( zarówno osób jak i przedmiotów).Objawia się poważnymi ograniczeniami w sferze samoobsługi, komunikacji i mobilności.. Poziom rozwoju umysłowego osoby dorosłej porównuje się do 6-letniego dziecka.. Program ten powstał w oparciu o zapisy zamieszczone w „Rozporządzeniu Ministra Edukacji1.1 Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej Głównym powodem utworzenia pojęcia niepełnosprawności intelektualnej była chęć odejścia od terminów używanych dotychczas w diagnostyce psychiatrycznej, takich jak debilizm, imbecylizm czy idiotyzm, które uznane zostały za przyczyniające się do stygmatyzacji osób niepełnosprawnych.Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.) w mojej pracy indywidualnej z uczennicą realizuję następujące cele:W przypadku gdy w oddziale szkoły ogólnodostępnej jest uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym nauczyciel prowadzi dwa dzienniki lekcyjne: dla oddziału i dla ww..

Różnice można dostrzec dopiero po głębszej analizie i wnikliwym poznaniu.Ocena funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim.

W skrajnych przypadkach osoby głęboko upośledzone nie .Katalog Magdalena Zdanowska, 2014-03-21 białystok Pedagogika, Program nauczania INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY DLA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIMProgram ten przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.. Decyzja o wyborze placówki należy do rodzica ucznia.Z badań I. Muszyńskiej i J. Pańczyka (1991) wynika, że metoda ośrodków pracy, chociaż nie w „czystej" formie, jest powszechnie stosowana w klasach początkowych szkoły specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.Dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim nie opracowuje się IPET, gdyż nie posiada ono orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego tylko orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.Takie powinno być temu dziecku wydane na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno .Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się także udział dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w przedziale wiekowym od 3 do 25 lat w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych (art. 16 ust..

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają oni możliwość uczenia się we wszystkich typach szkół.

Cele szczegółowe:- usprawnianie koncentracji uwagi;- usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej w .niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym - znaczny stopień niepełnosprawności umysłowej dotyka osoby, których IQ wynosi 20-34.. Osoby dotknięte tym typem upośledzenia mają podobny poziom zdolności intelektualnych jak 2-3-letnie dzieci.. Osoba taka jest w stanie posługiwać się prostą mową (do kilku zdań), często cierpi na choroby somatyczne i posiada duże wady wzroku.Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIM TEMAT ZAJĘĆ: STYMULACJA DOTYKOWA - ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI RĄK CELE ZAJĘĆ: UCZEŃ ROZWIJA: świadomość własnych dłoni i rąk koordynację wzrokowo-ruchową wrażliwość zmysłową (m.in. bodźce dotykowe)Ważnym zadaniem terapeuty w komunikacji z osobami nisko funkcjonującymi jest umiejęt-ność prawidłowego odczytywania bodźców wysyłanych przez te osoby.. Nie są w stanie uczyć się i zapamiętywać.. Identyfikacja problemu.. Na szczęście w większości przypadków (bo w 75 do nawet 90%) występuje niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim.Dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim na ogół nie różnią się pod względem wyglądu zewnętrznego i rozwoju fizycznego od swoich rówieśników w normie intelektualnej.. Zajęcia te organizuje się dla dzieci i młodzieży od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku .Jest dzieckiem z głębokim upośledzeniem umysłowym, niedowładem czterokończynowym i niedowidzącym, w związku z tym całkowicie zaburzona jest jej aktywność własna.. 7 ustawy o systemie oświaty i Dz. U. z 1997 r. Nr 14 poz. 76).. Opanowują maksymalnie 3 wyrazy i reagują na kilka poleceń.Niepełnosprawność intelektualna nie jest rzadkim zjawiskiem - prawdopodobnie każdy z nas ma w swoim otoczeniu człowieka, który zmaga się z takimi właśnie deficytami..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt