Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczowychowawczej




Wybrane metody terapii stosowane w rewalidacji osób z niepełnosprawnością.. Podstawowe funkcje.. Potrzeby ponadpodmiotowe jako wyznaczniki opieki.. Są one między innymi czynnikami powstawania coraz większej ilości patologii rodzinnych.. 9.Rodzinne i pozarodzinne formy opieki zastępczej w Polsce.. Zasada adekwatności.Pedagogika jest nauką społeczną o profilu humanistycznym, obejmuje ona teorię i praktykę działalności opiekuńczo-wychowawczej dzieci i młodzieży oraz działalność edukacyjną ludzi dorosłych w różnym wieku edukacyjnym.. Obok problemu alkoholizmu, narkomanii, bezrobocia obecne jest również zjawisko umieszczania coraz większej liczby dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych.. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (rehabilitacja, oligofrenopedagogika, surdopedagogika, tyflopedagogika itp.) 37.. Oznacza, że funkcjonowanie opieki powoduje określony stan zaspokojenia potrzeb opiekuńczych , jako jej bezpośredni skutek pociągający za sobą dalsze .Poniżej najważniejsze pojęcia związane z Pedagogiką specjalną.. W procesie samokształcenia jego cele się dynamizują.Wykład 1: Podstawowe pojęcia pedagogiki jako dyscypliny naukowej Efektywność działania Działanie efektywne to takie, gdy postawiony cel osiągamy przy możliwie najmniejszych nakładach.. Pojęcie „placówki opiekuńczo- wychowawczej" odnosi się do .Pedagogika współczesna na Zachodzie..

Podstawowe pojęcia pedagogiki: edukacja, wychowanie, kształcenie.

Z przyjętego ogólnego określenia pedagogiki opiekuńczej wynika, że stanowi ona swoisty i zróżnicowany system wiedzy ogólnej, a więc takiej, w której zawarte są podstawowe pojęcia, twierdzenia i modele teoretyczne w odniesieniu do całej rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej.Egzamin z pedagogiki opiekuńczej 1.. Współcześnie, ze względu na zakres i treść podejmowanych problemów dotyczących wychowania, wyróżnia się cztery podstawowe działy pedagogiki - pedagogikę ogólną,3 Geneza pedagogiki opiekuoczej Inni pedagodzy są zdania, że genezy p.o. należy poszukiwad w ramach dorobku pedagogicznego J.C. Babickiego i ówczesnych pedagogów społecznych; Babicki pierwszy użył pojęcia pedagogika opiekuocza, wprowadził też terminy opieka całkowita, opieka częściowa, placówki opiekuoczo-wychowawcze 1973 r. p.o. weszła jako odrębny przedmiot do programów .Opierając się na sformułowanym pojęciu opieki można wyodrębnić jej 4 główne funkcje: FUNKCJA HOMEOSTATYCZNA (zaspokajanie potrzeb) Jest najbardziej pierwotna i podstawowa.. Aphasía - niemota); zaburzenia mowy wynikające z uszkodzenia mózgu a nie mięśni artykulacyjnych ani słuchu.. Model opiekuna - wychowawcy.. Afazja - (gr.. Pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa: pojęcie i przedmiot pedagogiki opiekuńczej; podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczej jako nauki..

Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczej.

Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.. Pedagogika chrześcijańska 28 2.6.. Formy pracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego.. Efektywność (W) jest relacją efektów (E) do nakładów (N): W= E NPodstawowe założenia pedagogiki Janusza Korczaka: dziecku należy się szacunek, powinno być traktowane jako podmiot, gdyż rozwija się dzięki własnej aktywności; wychowanie powinno być traktowane jako proces oparty na partnerstwie; dziecko powinno mieć zapewnione prawo do opiekiPedagogika - zespół nauk o wychowaniu, istocie, celach, treściach, metodach, środkach i formach organizacji procesów wychowawczych.Pedagogika jako nauka o edukacji (wychowaniu i kształceniu), należy do nauk społecznych i zajmuje się rozwojem i zmianami mechanizmów wychowania oraz kształcenia na przestrzeni całego życia człowieka.4.. Charakterystyka, konsekwencje ich niezaspokojeniaPEDAGOGIKA STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA cykl kształcenia 2013-2016 ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z KIERUNKIEM STUDIÓW 1.. Formy (typologia) i metody opieki.36.. Pojęciowy model opieki.. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.. Pedagogika opiekuńcza ściślej mówiąc pedagogika opieki jest to nauka o opiece międzyludzkiej, a zwłaszcza o opiece nad dziećmi, oraz jej aspektach wychowawczo- opiekuńczych waloryzacji wychowania.Pedagogika ogólna - podstawowe pojęcia..

10.Zadania, rodzaje i podstawowe pojęcia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

systemu kreowania „nowego człowieka", a tym samym krytyka stereotypu pedagogiki jako nauki stosowanej mającej dostarczać przede wszystkim wiedzy instrumentalnej (pedagogiki jako pedagogii); 2) przezwyciężanie .1.. Zadania opiekuna-wychowawcy w placówce typu interwencyjnego (np. pogotowie opiekuńcze).. Dziecko, dorosły i człowiek starszy jako podmioty w pedagogice opiekuńczej.. Rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych, specyfika funkcjonowania domów dziecka, świetlic szkolnych, internatów, oratoriów.Bogdana Chmielnickiego, Czerkasy 2011, ss Praktyczna realizacja podstawowych założeń koncepcji opiekuńczo wychowawczej Janusza Korczaka, Hayka i Ocbita, Pedagogika 4/2011, Odessa 2011, ss Pedagogika opieki Zdzisława Dąbrowskiego wśród różnych koncepcji polskiej pedagogiki opiekuńczej, Zeszyty Naukowe nr 3/1p/2011, Chojnice 2011, ss .XXI wiek jest okresem dokonywania się wielu przemian społecznych.. Pedagogika opiekuńcza bada działalność instytucji opieki całkowitej i częściowej, a także organizacji .2.. Rozwój pedagogiki zachodniej cechowało: 1) przezwyciężanie myślenia inspirowanego utopiami i ideologiami, oczekujących np. nauk..

40.Treści merytoryczne:Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Zakresy opieki.. Pedagogika krytyczna 28 2.7.. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych.. Podstawowe pojęcia: - metodyka (klasyfikacja metodyk) - praca opiekuńczo-wychowawcza, - przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej 2.. Rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych, specyfika funkcjonowania domów dziecka, świetlic szkolnych, internatów, oratoriów.1) Geneza, przedmiot, treść, podstawowe pojęcia oraz funkcje pedagogiki opiekuńczej i jej związki z innymi naukami społecznymi (pedagogiką ogólną, społeczną i specjalną, psychologią), a także metodyką działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz praktyką szkolną i pozaszkolną.. Alternatywna pedagogika humanistyczna 30 2.9.. WIEDZA O WYCHOWANIU 33 3.1.. Podział i systematyzacja zasad działalności opiekuńczo-wychowawczej a. zasada opieki sprawiedliwej b. zasada optymalizacji opiekiPedagogika - pedagogika opiekuńczo-wychowawcza studia - kierunek studiów Opiekunowie i wychowawcy - kojarzeni z czasem spędzonym w szkolnej ławie lub z kolonijnymi wyjazdami.. Surowi lub liberalni, zapadający nam w pamięć ze względu na umiejętność stworzenia wyjątkowo dobrych relacji lub za sprawą nie do końca sprawiedliwych decyzji.2.3.. Pedagogika marksistowska 27 2.5.. Pojęcie wychowania - wyjaśnienie niektórych .7.. Cechy konstytutywne opieki.. Podmiotowość jako zadanie wychowawcze.. Wg Okonia: Wychowanie - świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym miedzy wychowankiem a wychowawcą, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka.Podstawowe pojęcia stosowane w pedagogice: Socjalizacja (łac. socialis - społeczny) działanie podejmowane przez społeczeństwo - m.in. przez rodzinę, instytucje oświatowe, środowisko - w celu wykształcenia z człowieka istoty społecznej; ułatwienie jednostce takich kompetencji, norm moralnych i wartości, które umożliwią jej .Wg Z. Dąbrowskiego: Opieka - jest opartym na odpowiedzialności kompensacyjnej ciągłym i bezinteresownym zaspakajaniem przez opiekuna opiekuńczych potrzeb podopiecznego.. Podmiotowość w wychowaniu.. Praktyczne postępowanie wychowawcze, nazywane jest pedagogią (gr.. Geneza opieki.. Geneza opieki.. Samokształcenie - samouctwo, osiąganie wykształcenia poprzez działalność, której cele, treści, warunki i środki ustala sam podmiot.. Analiza porównawcza.. Zasada aktualizacji.. Jest kilka jej typów: niezdolność wyrażania myśli słowami, niezdolność rozumienia słów, wybiórcze zaburzenia pamięci, niezdolność łączenia sylab w słowa i inne.Geneza, przedmiot, treść, podstawowe pojęcia oraz funkcje pedagogiki opiekuńczej i jej związki z innymi naukami społecznymi (pedagogiką ogólną, społeczną i specjalną, psychologią).. Proces wychowania - właściwości, struktura.. Wg A. Kelma: Opieka - to działania podejmowane wobec osób ze względu na faktyczne lub potencjalne zagrożenie ich istnienia, przy braku lub ograniczonych możliwościach przezwyciężenia własnymi siłami tych osób.Pedagogika ogólna - podstawowe pojęcia.. Relacje z innymi dyscyplinami.. 5.Pedagogika opiekuńcza - dział pedagogiki społecznej, zajmujący się takimi sytuacjami, które wymagają udzielenia pomocy dzieciom pozostającym w niekorzystnych warunkach bytowych, dotkniętych zdarzeniami losowymi, niemogących własnymi siłami dać sobie rady w życiu..



Komentarze

Brak komentarzy.


Regulamin | Kontakt